Омега 3 мастните киселини

От Tochka. Категория: Здравословно хранене

Tagged: , , , ,

омега 3 мастни киселини

Публикувано на: 17 юли, 2012 , Няма коментари

Омега 3 са мастни ненаситени киселини. Представляват група от девет полиненаситени мастни киселини. Затова е по-коректно разпространеното название киселини (в мн.ч.) вместо киселина (ед.ч.), тъй като става въпрос за 9 различни вида киселини. Най-важни от тях са три: алфалиноленична киселина (АЛК / ALA), ейкозапентанова киселина (ЕПК / EPA) и докозахексанова киселина (ДХК / DHA). Те са едни от много необходимите мастни киселини, важни за целия организъм и за нормалното му развитие. Участват в редица важни биохимични процеси. Мастните киселини се наричат още есенциални, тъй като не могат да се синтезират в организма от други неесенциални вещества. Това означава, че тези киселини не се образуват в нашето тяло (с изключение на майчината кърма), което, разбира се, не означава,че няма как да си ги набавим. Установено е, че организмът ни синтезира Омега 3 по-бързо, ако паралелно протича и синтез на Омега 6 мастни киселини.

За какво са важни и полезни Омега 3 мастните киселини?
Списъкът е дълъг, защото всъщност те са благотворни за целия ни организъм. Ето основните им ползи:
- Участват в строежа/състава на клетъчните и ядрените мембрани на клетките

- Поддържат и подпомагат доброто зрение

- Важни са за интелектуалното развитие през възрастта на пубертета и юношеството

- Подпомагат развитието на онези части от мозъка, отговорни за ученето, процеса на запаметяването и паметта

- Повишават концентрацията и задържането на вниманието

- Подпомагат всички функции на мозъка

- Подпомагат бързината при четене, запаметяването на азбуката, поведението при деца

- Имат благотворно въздействие при някои възпаления, включително и кожни, например екзема.

- Спомагат за възстановяване след прекарани възпалителни процеси

- Регулират и подобряват имунитета

- Имат важно участие в комуникацията между клетките на нервната тъкан

- Предпазват сърцето от сърдечен удар

- Разширяват кръвоносните съдове

- Съдействат за премахване на депресията

- Намаляват нивата на триглицеридите в кръвта

Какво количество Омега 3 мастни киселини е необходимо на мен /и семейството ми/?
Трудно е да се даде точна доза за прием на Омега 3 мастни киселини. Все пак най-разпространеното мнение е, че допустимата дневна доза за прием на Омега 3 е около 3 грама (3000мг.), а приемливата дневна доза е 1,6 гр. за мъже и 1,1 гр. за жени. За деца препоръчителният прием е 0,5 – 0,6 гр. дневно. Две-три порции риба на седмица са добър вариант и чрез тях ще осигурите препоръчителната доза на цялото семейство.

Кои храни съдържат в най-голяма степен Омега 3?
Най-добрите източници на Омега 3 без съмнение са мазните риби, някои ядки и семена и растителните масла.

Мазни риби:
- Сьомга

- Риба тон

- Пъстърва

- Скумрия

- Аншоа

- Сардини

Ядки и семена:
- Ленено семе

- Орехи

- Тиквено семе

Растителни масла:
- Ленено масло – сурово

Източник: Първите седем  безплатно месечно списание и онлайн ежедневник за ново поколение родители.

Автор Tochka

Разгледайте статиите от

Няма коментари

В момента няма коментари за Омега 3 мастните киселини. Ще се радваме да добавите мнението си.

Публикуване на коментар